fbpx

Kinetoterapia în sarcină

Kinetoterapia din perioada sarcinii

Kinetoterapia din perioada sarcinii este foarte importantă pentru organismul viitoarei mame deoarece presupune efectuarea unor exercitii special create pentru aceasta perioada, care au rolul de a imbunatati starea fizica si psihica a gravidei. Un organism bine antrenat va trece mai uşor de problemele inerente de sanatate pe care le aduce o sarcina. Kinetoterapia prenatala poate fi una cu rol de pregătire, prevenţie si menţinere. Se urmareste pregătirea corpului in perioada prenatala cât şi cea postnatala, antrenarea corpului pentru a putea face faţă transformărilor fizice, presiunii psihice, cât şi pregătirea pentru naşterea propriu zisă. În asociere cu masajul, kinetoterapia previne aparitia varicelor, vergeturilor, edemelor, durerilor lombare si a hemoroizilor.

Centrul medical Medreflex Line acorda o mare importanta kinetoterapiei ca metoda de recuperare medicala. In cadrul acestei orientari, acordam un loc aparte programelor referitoare la starea de graviditate, convinsi fiind ca prin aceasta putem sa contribuim la bunul mers al sarcinii si la finalizarea ei printr-o nastere normala. Toate aceste programe au ca obiectiv sanatatea mamei si a copilului.

Exercitiile contribuie la menţinerea greutăţii optime, imbunatatesc circulaţia sangvină şi respiraţia (prin dezvoltarea capacităţii pulmonare), menţin şi îmbunătăţesc mobilitatea musculară, înlătură durerile de spate, prin corectarea posturii vicioase şi menţinerea atitudinii posturale.

Mişcarea nu trebuie să lipseasca din viata ta nici atunci când esti însărcinată! Activitatea fizică din timpul sarcinii te va ajuta să ai o naştere uşoară.

Prin programul de kinetoterapie vom urmări îndeplinirea obiectivelor specifice sarcinii. Se vor corecta poziţiile vicioase, se va urmări creşterea mobilităţii articulare, creşterea forţei şi rezistenţei musculare, menţinerea coordonării şi echilibrului, educarea respiraţiei. Kinetoterapia are efect antiinflamator, antialgic, sedativ. Ea ajută la îmbunătăţirea circulaţiei veno-limfatice, atenuează crampele musculare şi durerile lombare, tonifică musculatura (inclusiv cea perineală), previne obezitatea, relaxează coloana vertebrală.

Pe perioada celor trei trimestre de sarcină, prin exerciţile fizice efectuate in prezenta unui kinetoterapeut se va urmari tonifierea grupelor musculare solicitate în timpul naşterii: muşchii abdominali, muşchii spatelui, muşchii bazinului, muschii perineali.

 

Este bine de ştiut:

Cere sfatul medicului tău înainte de a începe orice activitate prenatală cât si postnatala. Kinetoterapia este contraindicata dacă eşti obosită, sau dacă nu te simţi bine. Bea multe lichide înainte şi după sedinţele de mişcare. Este esenţial ca mama să se oprească din mişcare imediat ce apar dureri abdominale, contracţii uterine, crampe, etc.

 

Trimestrele și lunile de sarcină:

Trimestrul 1 – primele 13 săptămâni

 

  • Luna 1, cu saptămânile 1 si 4.
  • Luna 2, cu saptămânile 5 şi 8.
  • Luna 3, cu săptămânile 9 şi 12.

Poziţiile de lucru trebuie să fie relaxante, comode şi cu o bază de susţinere. Se vor utiliza toate poziţiile fundamentale.

Trimestrul 2 – săptămânile 14 – 27

 

  • Luna 4, cu săptămânile 13 şi 16.
  • Luna 5, cu săptămânile 17 şi 20.
  • Luna 6, cu săptămânile 21 şi 24.
  • Luna 7, cu săptămânile 25 şi 28.

Începând cu trimestrul 2, se produce o accentuare a lordozei lombare prin retroversia bazinului. Se vor folosi poziţii delordozante cu o mare bază de susţinere şi cu exersarea continuă a respiraţiei. Se vor executa exerciţii de tip Burger la începutul sedinţei pentru activarea circulaţiei venoase. Se continuă cu exerciţii de stretching, pilates cât si metoda Bob Anderson. Se vor evita săriturile, exerciiţile de forţă, rezistenţă, viteză, în care este folosită în exces zona abdominală, cât şi cele de supraîncălzire a organismului.

Trimestrul 3 – săptămânile 28 – 40

 

  • Luna 8, cu săptămânile 29 şi 32.
  • Luna 9, cu săptămânile 33 şi 36.
  • Luna 10, cu săptămânile 37 şi 40.

Trimestrul 3 este caracterizat de cresterea semnificativă a greutăţii, gravida suportand mai greu efortul fizic. Spre finalul trimestrului 3 se va produce o scădere gradată a efortului fizic, până la luna a noua, si se va face pregătirea pentru naşterea propriuzisă. Se intensifică exerciţiile de respiraţie cuplate cu exerciţii uşoare ale membrelor superioare cât şi inferioare.
Cel mai des întâlniţi instructori de gimnastică prenatală sunt specialişti în kinetoterapie, in educatie fizica şi sport datorită cunoaşterii programelor de exerciţii fizice, repectiv a celor de stretch, relaxare, respiraţie şi menţinere în formă.

 

Kinetoterapia în perioada prenatală

Kinetoterapia este foarte indicată în perioada prenatală. Toate exerciţile trebuie efectuate sub îndrumarea unui kinetoterapeut, ele fiind adaptate vârstei gravidei, trimestrului sarcinii, capacităţii de efort a gravidei, etc.
Baza gimnasticii prenatale pe perioada tuturor celor 3 trimestre o constitue educarea respiraţiei: respiraţie pe cale abdominală şi toracică.
Programul de kinetoterapie poate cuprinde exercţii libere, stretching si metoda Bob Anderson, urmate de exerciţii cu rezistentă, executate cu gantere ușoare și benzi elastice. De asemenea, se efectueaza exerciţii cu obiecte, cu mingi de gimnastică, bastoane. Pe perioada primelor 3 luni se pot folosi toate poziţiile fundamentale şi derivate. Treptat, se va renunţa la poziţia aşezat şi se va folosi poziţia derivată aşezat – rezemat (aceasta având o bază mare de susţinere, coloana lombară este fixată), pe genunchi, stând ş. a. m .d.
Practicarea exerciţiilor poate fi individuală şi în grup, iar durata programului de exerciţii este de 45 -60 minute, cu o frecventa de trei ori pe săptămână. Toate exerciţile se vor face în asociere cu muzică.

 

Kinetoterapia în perioada postnatală

Obiectivul principal în această perioada este relaxarea muschilor şi a ligamentelor perineale cât şi refacerea tonusului muşchilor abdominali. Greutatea descreşte treptat datorită eliminării de lichid, iar sânii reiau treptat volumul normal.
În această perioadă, numită şi lehuzie, organismul trebuie ajutat prin influenţa benefică a mişcării. Scopul exerciţiilor este reprezentat de profilaxia trombozei, refacerea musculaturii perineale, relaxarea musculaturii contracturate din timpul naşterii, urmând corectarea alineamentului postural al coloanei vertebrale şi corectarea dezechilibrelor musculoarticulare de dupa sarcină.

Kinetoterapia va fi una lentă, progresivă şi blândă, deoarece muşchii şi ligamentele sunt slabe şi pot apărea accidentări. Fiecare şedinţă este indicat să se termine cu masajul membrelor inferioare şi cu relaxare.

Menţinerea unui tonus fizic şi psihic este importanta atât pe perioada prenatală cât şi postnatală. Se va urmări menţinerea tonusului muscular al coloanei lombare, al muşchilor pectorali, membrelor inferioare si al perineului. Efectuarea exerciţiilor uşurează atât sarcina cât şi naşterea propriuzisă. Exercitiile se vor efectua pe saltea, într-o cameră bine aerisită, se evită purtarea obiectelor care ar putea incomoda sau chiar răni.

 

Exerciţiile de respiraţie pentru naştere

Tehnicile de respiraţie în travaliu sunt o cale bună de relaxare, respiraţia ritmică creşte nivelul de oxigen de care mama și fătul au nevoie în timpul naşterii. Kinetoterapia se va axa si pe invatarea si practicarea exercitiilor de respiratie.

Mama trebuie să fie atentă la reacţiile propriului organism. Dacă nu sunteţi obişnuită să exersaţi, spuneţi-i acest lucru kinetoterapeutului pentru ca el să adapteze exerciţiile potrivit stării dumneavostră!

Kinetoterapeut Laura Chiorean
Dr. Petre Muresan

Add Comment


*

code

%d blogeri au apreciat: